Şiruri logice: cum îi învăţăm pe copiii mici să le rezolve?

Cu toţii de amintim de primele exerciţii din testele noastre la matematică:
"Continuaţi şirul: 2,4,16,156,?"dar ştiaţi că ele se regăsesc şi în caietele speciale de la grădiniţe? Iar abundenţa lor dă peste cap orice părinte care are copil în şcoala primară! Ştiu din experienţă cât de puţini copii reuşesc să deducă regula singuri şi să aibă răbdarea să ducă până la capăt şirul. Cei care o fac intuitiv sunt destul de puţini.
Ce este de făcut atunci? Ce poate face un părinte sau un educator pentru a-l ajuta pe copil să se pregătească pentru astfel de sarcini?
Inspirată de fetiţa mea de 3 ani şi jumătate, m-am tot frământat cum să o ajut fără să îi "citesc eu regula" să continue şiruri de tipul: "măr, pară, măr" şi la care trebuia fie să încercuiască, fie să ştampileze, fie să deseneze continuarea şirului.  Pur şi simplu am făcut un test simplu, rugând-o să se joace cu mine "Într-un castel de ciocolată, trăia o fată minunată....", jocul acela cu palmele pe care îl jucam când eram copii. Şi mi-am dat seama că ea nu poate nici fizic să urmeze un şir logic al acţiunilor (bătaie din palme, bătaie pe palmele celuilalt). Aşa că, o perioadă am abandonat sarcinile care se rezolvă numai creion-hârtie şi ne-am întors la materiale reale, lucrând foarte mult activităţi de tipul "hands on".

Şi am conturat în mintea mea un plan de atac cu următorii paşi:

1. Sesizarea succesiunii evenimentelor şi crearea de rutine
Am implementat o rutină de seară şi o rutină de dimineaţă, cu materialele vizuale aferente care să o ajute să se ghideze singură pas cu pas. Înafară de faptul că pregătirile merg mult mai uşor şi fără văicăreli, ea îşi fizează secvenţele logice a ceea ce se aşteaptă de la ea, fără să apeleze la mine pentru "şi acum ce urmează, mami?" Acelaşi principiu încerc să îl respect cu fetiţa cea mică de un an şi jumătate: trezit, joacă, masă, parc, masă, somn ş.a.m.d.

2. Implicarea  întregului corp în jocuri care solicită mişcări repetitive
Aşa ne facem noi înviorarea sau ne jucăm de-a circul sau de-a gimnastica. Mă folosesc de orice pretext pentru a o ajuta să repete miscări în doi, trei sau patru timpi: "culegem mere, le punem în coş, culegem mere, le punem în coş" sau "salutăm cocorii, salutăm furnicile, salutăm cocorii, salutăm furnicile". Mai nou, ea este profesoara, inventează mişcările şi eu trebuie să fac cum face ea. Aceste jocuri stimulează simţul proprioceptiv, acela care ne ajută să simţim poziţia propriul corp şi să ne mişcăm armonios şi coordonat.  Şi ce sunt şirurile, dacă nu nişte mişcări armonioase şi coordonate?

3. Exerciţii de ritm: auditive, tactile
Muzica este o cale minunată de a simţi altfel aceste secvenţe logice...fiecare măsură este o secvenţă logică! Capacitatea de a bate ritmul este, de fapt, capacitatea de a surprinde regula şi a reda un şir de mişcări care se succed la fel, logic! Folosiţi muzica şi dansul pentru a susţine dezvoltarea acestei achiziţii! Chiar dacă numele de "secvenţă logică" sau "pattern"sugerează că e o abilitate logico matematică, nimic nu ne împiedică să folosim cât mai multe simţuri! Dimpotrivă, ştim că tot ceea ce învăţăm prin mai multe simţuri este mult mai bine însuşit! Ne jucăm de-a balerinele şi repetând secvenţe de miscări, folosim xilofonul şi trianglul pentru sunetele plăcute, distincte pe care le scot. Cu tati bate din palme sau cu degeţelele în masă ritmul cântecelelor de copii. Cu mine a revenit la jocuri clasice cu bătăi din palme: "O, poni, ponim poni, macaroni, roni, roni, cichitae, tae, tae, papagae, gae, gae" şi altele, tot la fel de haioase şi fără sens pe care le jucam în copilărie.

4. Activităţi cu manipulative
Am să vă dau trei exemple din cele mai recente:


O activitate simplă, de sezon: înşiruim castane şi nuci în diverse secvenţe logice. Acestea sunt cele la care lucrăm noi acum.

Nu ştiu cu certitudine care e scopul iniţial al acestui joc de lemn. Eu l-am găsit într-un magazin la mâna a doua şi mi-am dat seama din primul moment la ce vreau să îl folosesc. Eu încep şirurile, Elisa le continuă.




Mai sus este povestea unui arici care pleacă la plimbare să adune de mâncare. Sarcina este aceea de a ordona bolurile în ordinea în care ariciul a găsit fructele: mai întâi a găsit o castană, apoi a adăugat o boabă de strugure şi tot aşa. M-am inspirat dintr-o fişă de Bandolino, joc despre care vă voi povesti în curând pe blog.

O altă idee este aceea de a prinde cârlige colorate de resturi de panglici, cum puteţi vedea mai jos.


Aceasta este încă faza pe care o tatonăm noi, vom trece mai târziu la  fişe şi caiete speciale. Până atunci nu e nicio grabă!
 Voi cum i-aţi ajutat pe copiii voştri să înţeleagă şi să rezolve  şiruri logice?

Comentarii

Postări populare